BMW   M5 E34


Bmw M5 E34-starší provedení


 


3 generace vozu M5

Rok po zahájení prodeje nové 5-tky-v roce 1988 divize Bmw Motorsport GmbH představila již druhou generaci oblíbeného sportovního sedanu, postaveného na bázi vozu pětkové řady modelové generace, interně označované,jako typ E34.Vozy vznikali již v nové továrně v Garchingu u Mnichova-kde je dodnes-odkud se firma přestěhovala z Preussenstrasse v Mnichově, kde společnost sídlila od svého vzniku v roce 1972.Prapředkem M5 byl sedan M535i-rok 1980(160kW,218PS), z něhož v prosinci roku 1984 vznikla první M5(E28), kdy do této karosérie byl zabudován upravený motor ze silniční verze supersportu M1(210kW,286PS), což tomuto vozu v roce 1984! stačilo na max.rychlost 245 km/h a zrychlení na 100km/h za 6,5 s…


M1-civilní verze


Bmw M5 E28


Přední maska s logem „M“

 


Motor 3,5 L,210kW(286PS)


Motor 3,5 L,210kW(286PS)


Palivová mapa motoru M5

 


 Detaily interiéru


 Detaily interiéru


 Detaily interiéru


originál. lité kolo

Nová generace M5 E34 vycházela z konstrukce modelu 535i, ale více méně všechny části byly pozměněny.Vyráběla se ve dvou provedeních. Od roku 1988-1992 s motorem o objemu 3,6 L a výkonu 232kW(315PS) a posléze od počátku roku 1992 s určitou modernizací, která se týkala zvýšení obsahu motoru na 3,8 L, 250kW(340PS), a od roku 1994 použití výkonnějších brzd a nové 6-ti stupňové převodovky.V souvislosti s „faceliftem“ řady proběhla i změna vnějšího vzhledu. Ten se dotkl zejména přední části vozu - nové široké ledvinky a kapota a nová zpětná zrcátka. Od roku 1992 do r. 1995 se vyráběla i poměrně vzácná varianta kombi(touring), celkem vyrobeno cca. 890 ks.


Výroba vozů M5 generace E34, byla ukončena v červnu roku 1995 s celkem 14 273 kusy vyrobených aut.
V roce 1998 přišla na trh zatím poslední generace M5-typ E39, motor V8, 5 L, 294kW , 400
PS, 500 Nm.


      Bmw M5 E39
 



 


osmiválcový motor,5L, 400PS
 


 


Oranžové diody na otáčkoměru ukazují při studeném motoru, max. povolené otáčky

 

Stručná historie modelu M5 E34:

1. V září roku 1988 byla zahájena výroba M5 3,6L E34- motor řadový šestiválec, 24 ventilů,DOHC o objemu 3,6L(3535cm3), max.výkon 232 kW(315PS), max.točivý moment 360 Nm při 4750 ot/min.5-ti stupňová převodovka, brzdy jednopístkové o průměru 315 x 28 mm, zadní 300 x 10 mm,od 10/89 s vnitřním chlazením300x20.Max. rychlost 250km/h(el.omezena), zrychlení 6,3s na 100km/h.Tohoto provedení celkem vyrobeno cca.8070 ks.
 


Sériové provedení M5 3,6 L


Pohled do interiéru


2-místné zadní sedačky

 


 


M5 v plném nasazení, včetně společného driftu s M3 E30


 

 


Starší 1-pístkové brzdové třmeny


 


 


Motor 3,6 L , 232kW(315PS)

 


 


 

Detaily dvou originálních litých kol používaných na M5.Kola se velmi liší svým designem, mají ale stejný disk, jiná je jen vrchní poklice.Ta díky svému tvaru turbíny, umožňuje intenzívní odvod vzduchu od brzd.

2. V prosinci roku 1991-M5 3,8L provedena modernizace pohonné jednotky.Motor vycházel z motoru M3 E30 Sport Evo 2,5L .Objem 3,8L(3795 cm3), max. výkon 250kW(340PS), max. točivý moment 400 Nm při 4750 ot/min.Řízení motoru Bosch Motronic 3.3(3,6 má 1.2)vyznačuje se použitím 6-ti indukčních cívek. Brzdy a převodovka shodné s předchozím provedením.Max. rychlost 250km/h(el.omezovač), zrychlení 5,9s na 100 km/h. Celkem vyrobeno cca.2600 ks.
 

 
Zmodernizovaný motor 3,8 L , 340 PS

Technická data a rozdíly mezi motorem 3,6 a 3,8 L :

Označení motoru

                     S38 B36

                      S38 B38

Typ a uspořádání

  Řadový šesti-válec,24 V,DOHC

   Řadový šesti-válec,24V,DOHC

Objem motoru

                    3535 cm3

                    3795 cm3

Zdvih motoru

                     86 nmm

                      90 mm

Vrtání motoru

                    93,4 mm

                     94,6 mm

Max. výkon

   232kW(315 PS) při 6900 ot/min

   250kW(340PS) při 6900 ot/min

Max.točivý moment

        360 Nm při 4750 ot/min

          400Nm při 4750 ot/min

Kompresní poměr

                        10 : 1

                       10,5: 1

Vačka

                     264°/110°

                    264°/110°

Průměr ventilů

Sací

Výfukové

 

                       37 mm

                       32 mm

 

                     38,5 mm

                     32,5 mm

Řízení motoru

             Bosch Motronic 1.2

           Bosch Motronic 3.3

Chlazení pístů olejem

                         Ne

                         Ano

 Technické parametry a konstrukci motoru BMW M5 E34 S38
naleznete podrobněji v sekci "technika"


3. V březnu roku 1992-zahájení výroby karosářského provedení kombi-M5Touring.Ve své době se jednalo o nejrychlejší sériově vyráběný kombík na světě. Pohonná jednotka stejná jako u sedanu včetně brzd a převodovky. Až do ukončení výroby v červnu 1995, bylo vyrobeno 890 ks.


M5 Touring-zde s litými koly od AC Schnitzer


 


4. V květnu roku 1994-další modernizace.Použity 4-pístkové přední brzdy o rozměru 345 x 32 mm s plovoucím kotoučem a zadní 328 x 20 mm (jednopístkové). Do vozů sedan i kombi se začala montovat nová šesti-stupňová převodovka, byl pozměněn přední nárazník, vůz dostal širokou kapotu z modelu 540i, široké ledvinky, zpětná zrcátka v jiném provedení a nová byla i 18‘ kola v odlišném designu.Zrychlení a max. rychlost stejná s předchozím provedení.Celkem se tohoto provedení vyrobilo cca.585 ks-415sedanů a 170 vozů kombi.
 


Nový přední nárazník,zpětná zrcátka,široká kapota a ledvinky


 


 


4-pístkové přední brzdy


Orig. 18´ litá kola


Kapkovitá zrcátka z vozů se 6-ti
stupňovou převodovkou

Dle mnohých je tato generace M5-tky, poslední hrubá, nekompromisní a zejména na
řidiče orientovaná M5, co se kdy dělala.
 


www.BMWPOWER.cz