BMW M3 E30

   

Tento pro mnohé geniální a dodnes nepřekonaný vůz se poprvé objevil v roce 1986.Stalo se tak po pěti letech vývoje od ukončení výroby supersportu M1 s motorem uprostřed.Nová M3 měla být plnohodnotný nástupce pro závody ve skupině A,což se beze zbytku splnilo.M3 E30 bylo první auto kompletně vyvinuté divizí MOTORSPORT.Původně měla být vyrobena jen homologační série 5000 ks,ta však byla pro veliký zájem na trhu,více než 3x překročena-vzniklo 18 000 vozů.
 

  Vůz vyhrál po celém světě 1500 závodů a získal 50 mistrovských titulů a je dodnes nejúspěšnějším účastníkem závodů cestovních vozů.Hned v prvním roce to bylo vítězství v Evropském šampionátu,titul mistra světa a také mistrovský titul v Německu.O rok později přibyli tituly z Británie ,Francie a Evropy.Britská firma Prodrive také upravila 28 vozů na rally.Soutěžní M3 vyhrála na Korsice svůj první i poslední závod mistrovství světa a národní tituly získala také v Belgii,Francii,Nizozemsku,Portugalsku a Španělsku.Na okruzích tento legendární automobil kraloval až do počátku devadesátých let a vyhrál například i evropský titul cestovních vozů v závodech do vrchu.V té době se objevily i verze Evolution a Sport Evolution,pro okruhové závody-nová aerodynamika a motor zvětšený na 2,5l,což byla odpověď na Mercedes-Benz 190EVO.


 


 


R. Ravaglia s M3 na Nümburgringu


M3 v aerodynamickém tunelu


Johnny Cecotto v roce 1989-závody DTM          


 


 


M.Duez na šotolinové vložce v Toskánsku


B.Beguin na cestě k vítězství na MS

Technika a design-exteriér je to co na první pohled emtrojku odlišuje od normální E30tky.Jedinými společnými díly je maska,přední kapota a zadní světla-vše ostatní je jiné.Speciální vyztužená karoserie-pouze 2-dveřová,přední nárazník se spoilerem,vystouplé blatníky(závodní verze pojme 10 palcová kola) vpředu i vzadu,rozšířené prahy,zadní nárazník se spoilerem,zesílené zadní sloupky s jiným sklonem zadního okna-mimochodem,oproti normální verzi je tady přední a zadní okno lepené,plastové víko kufru se spoilerem. Podvozek má hliníková ramena,zvětšené brzdy,diferenciál s rychlejším převodem,5-ti dírové náboje kol atd.Interiér-sportovní sedačky,vzadu tvarované pouze pro dvě osoby,odlišná přístrojová deska-otáčkoměr do 8tis.,místo „ekonoměru“ ukazatel teploty oleje,sportovní tří-ramenný volant.
 

Motor je krátkozdvihový čtyřválec,objem 2,3l,kompresní poměr 10,5 :1,dvě vačky-čtyři ventily na válec,čtyři samostatné škrtící klapky a čtyřbodové vstřikování Bosch.Základní výkon je 200PS při 6750 ot/min a 241Nm-omezovač 7300 ot/min.Převodovka má netypické „obrácené“ řazení-jednička se řadí dozadu k řidiči,dvojka nahoru atd.


 


 


Motor S14 

Jízdní dojmy-Emtrojka se chová přesně tak jak od ní očekáváte,je přesná a obratná,jasně předvídatelná na limitu,je jako celek výjimečně vyvážená a snese neuvěřitelně veliké boční přetížení.Díky pozměněnému řízení a geometrii řidič přesně ví,co dělají přední kola i přes posilovač,který je účinný tak akorát.Dle mnohých je tato emtrojka nejlepší vůz na projíždění zatáček driftem,nejlepší homologační speciál všech dob a výjimečný automobil,kterému se v pojetí jízdy a ovladatelnosti vyrovnala až poslední generace M3 E46.

Stručná historie a fakta o modelu M3 E30

1. rok 1986-představení modelu M3 E30,motor o objemu 2,3l(2302cm3),147kW(200PS) při 6750ot/min,váha 1237kg,max. rychlost 237km/h,kola 7 x 15,pneu 205/55.Cena 58300 marek.
 

2. rok 1988-verze M3 s katalyzátorem,výkon 195PS,v příplatkové výbavě elektronicky stavitelná tuhost tlumičů-3 polohy K-komfort,N-normál,S-sport.

3. rok 1988-M3 cabrio-velmi vzácné provedení kabrio,výroba 88‘-91‘,celkem pouze 786 kusů,stejný motor,váha +150kg,cena 90 000 marek.

4. rok 1989-verze M3 EVO,limitovaná série 500ks,výkon 162kW(220PS),6,9s na 100km/h,max. rychlost 243km/h,kola 7,5 x 16,pneu 225/45,Pirelli P7000,pozměněný přední spoiler a zadní křídlo,motor lakovaný do barev Motorsportu,na palubní desce štítek s výrobním číslem.Cena 69 900 marek.

5. rok 1989-verze M3 EVO KAT,motor 2,3l,výkon 158kW(215PS) při 6750 ot/min.Cena 64 000 marek.

6. rok 1989-verze M3 Johnny Cecotto,speciální limitovaná série-505 ks na počest ex pilota F1,vůz EVO KAT(215PS),na palubní desce štítek s výrobním číslem,speciální čalounění interiéru,černě lakované středy kol-leštěný límec.Cena 72 000 marek.

7. rok 1990-verze M3 SPORT EVO,vyrobeno 600 ks,motor 2,5l(2467cm3),175kW (238PS) při 7000ot/min,(z tohoto motoru byl později odvozen motor M5 3,8l) max. rychlost 248 km/h,podvozek –10 mm,pneu 225/45 R16 Michelin MXX,barvy: červená-černé linky na nárazníku,černá-červené linky na nárazníku.Identifikační štítek na palubní desce.Cena 85 000 marek.


 


 


anatomické sedačky a semišem potažený volant


Závodní verze M3 Sport Evo


 


 

Později také existovala „DTM-Version“,měla výkon 330PS při 8500 ot/min,kola závodní BBS 18‘ obuté na slikách 245,cena 275 000 marek.


 Motor 2,5l 330PS


 

Úpravci: např. Alpina B6S-M3 s atmosférickým motorem o objemu 3,5l(3420cm3), 191kW(260) při 6000 ot/min,alu 8 x 16 225/45 a 245/45


 


Motor Alpina 3,5l


Alpina B6S

Lotech M3 turbo-motor shodný s M3-2,3l .turbo Garret T4,plnící tlak 1bar,257kW(350PS), převodovka z M5 E34,podvozek –25mm,alu 8 x 16 235/45.


Detail interiéru


přeplňovaný motor-350PS


Letech M3 turbo

M.P.                   www.BMWPOWER.cz