BMW M3 e36


M3 druhé generace r. 1992

 Druhá generace velice úspěšného modelu mnichovské automobilky byla představena na říjnovém Pařížském autosalonu v roce 1992. Šlo o zásadní změnu designu a pojetí celého vozu. Nová modelová řada e36, ze které nastupující generace M3 vycházela, se značně lišila od předešlé trojkové řady (nové technologie, celkové rozměry a hlavně použití 6válcového motoru pod kapotu nejvýkonnějšího provedení M3). Nové generaci byla vytýkána velikost a hmotnost, se kterou se nemohla vyrovnat přesnosti a obratnosti 4válcové e30. Nicméně šlo o velmi rychlý sedan v decentním hávu, který se na první pohled jen velmi málo lišil od sériové varianty, což bylo i záměrem tvůrců. Průzkum trhu totiž ukázal, že zákazníci netouží po nápadně ospoilerovaných vozech, jako byla např. M3 e30. Změny se dotkly jen předního nárazníku s většími vstupy vzduchu, zvýrazněných bočních prahů a zadního spoileru pod nárazníkem s integrovaným difuzorem a širších bočních lišt. Nová byla také zpětná zrcátka, která jsou dodnes pro svůj jedinečný tvar kopírována výrobci tuningových dílů. Na zádi vozu byl decentní znak „M“. V interiéru byly výškově stavitelné nové „M“ sedačky s integrovanými opěrkami hlav spolu s boční oporou ramen v exkluzivním provedení z „Nappa“ kůže. Pod otáčkoměrem chyběl tzv. ekonoměr (místo něj byl jako již tradičně umístěn ukazatel teploty oleje) a mezi otáčkoměrem a rychloměrem se vyjímalo logo Motorsportu. Jiná byla i řadička s logem „M“, obšitá i s volantem nití v barvě trikolory. Nejprve se v německém závodě v Regensburgu začala ručně (!) vyrábět varianta M3 coupé s řadovým 6válcovým motorem 3,0 l, (výkon 210 kW (286 PS), 320 Nm). Tento motor vycházel z M50, ale byl použitím technologie Vanos (proměnné časování ventilů, 6 sacích klapek, 2 lambda sondy pro oddělené plnění palivové směsi pro každou trojici válců zvlášť, 6 indukčních cívek, atd.) zásadně přepracován. V té době se jednalo o nejvýkonnější sériový atmosférický motor na světě (96 PS z 1 litru). Rok poté se začala vyrábět M3 cabrio a v roce 1994 na trh přišla i M3 limuzína.


M3 v provedení coupé a sedan

M3 pochopitelně sloužila i jako velmi úspěšné náčiní pro závody a dodnes zaznamenává obrovské úspěchy, např. v ME závodů do vrchu (ME pro rok 2003 R.Šenkýř), motor S50 B30 se používá i do zástaveb do podvozků italských firem Osella (O.Krámský) a Luchini, ale i v okruhovém závodění.


ME R.Šenkýř M3 3,2 l


M3 GTR 3,2 l v Německém ADAC cupu


M3 na trati s BMW V12 LM


M3 GTR


M3 GTR


M3 3,0 l v podvozku Osella


 


M3 s motorem JUDD 4,0 l V8 500 PS


 

Technická data a údaje:

Říjen roku 1992 - představení nového modelu M3 e36, provedení coupé, motor 3,0 l (2990 cm3), 210 kW (286 PS) při 7000 ot/min, 320 Nm při 3600 ot/min (240 Nm při 1000 ot/min - to je víc než max. točivý moment u M3 e30), 5stupňová převodovka ZF, alu 7,5 x 17, pneu 235/40 ZR 17, váha 1460 kg, zrychlení z 0-100 km/h 6,2 s, max. rychlost 250 km/h (el. omezovač), cena cca 80 000 DM. Celkem vyrobeno 25 755 ks.
 


 


Sériová provedení M3 coupé


 


 


 


Interiér vozu


Zadní náprava modelu M3


Řez motorem 3,0 l


Motor 3,0 l, 210 kW (286 PS) 320 Nm


 


Diagram a schéma funkce systému Vanos


„T“ píst motoru 3,0 l

 

Rok 1993 - na trh přichází varianta M3 cabrio s elektrickou plátěnou sklápěcí střechou, v zadních opěrkách hlavy vystřelovací oblouky jako ochrana při převrácení vozu. Za příplatek i hliníkový hardtop o váze 28 kg, který se dá během 10 min nasadit a z vozu se tak stane plnohodnotné kupé, motor 3,0 l shodný s coupé, váha 1635 kg, zrychlení z 0 - 100 km/h za 6,3 s, max. rychlost 250 km/h. Této varianty celkem vyrobeno 1975 ks.


 


 


 


 

Rok 1994 - představení varianty M3 limusine , motor a ostatní dynamické parametry shodné s variantou coupé. Produkce od 06/94 do 07/95 , vyrobeno 1303 ks. Zahájení prodeje M3 US version - verze pro specifický americký trh.Úpravy na motoru: blok shodný s M3 3,0 l , hlava a sání z motoru M50 2,5 l , jen 1 sací klapka, bez laděných svodů. Výkon 179 kW (240 PS) při 6000 ot/min, točivý moment 305 Nm při 4250 ot/min. Kompresní poměr snížen
na 10,5 : 1 , od roku 1995 se montovala i převodovka ZF - 5stupňová automatická. Cena cca 40 000 dolarů.
 


 


Sériové provedení M3 limusine


 


M3 3,0 l verze pro americký trh


 


Motor M3 US


Hlava US verze z motoru M50


Řez motorem 3,0 l, 179kW (240PS)


Výkonový graf US verze

V roce 1995 prošly všechny varianty M3 celkovou modernizací, která se týkala použití nového, kompletně přepracovaného motoru o zvýšeném objemu 3,2 l, o výkonu 236 kW (321 PS), 350 Nm, tzn. odlehčené písty, vyztužené a povrchově upravené ojnice, vylepšená spojka, větší sací ventily, druhá olejová pumpa (k zamezení nasátí vzduchu v prudkých zatáčkách), dva katalyzátory, atd. Na vývoji pracoval stejný tým, který měl na starosti i Mc Laren F1 V12. Použitím technologie „Double vanos“ (proměnné časování výfukových i sacích ventilů), která zaručuje velmi plochou křivku točivého momentu v celém pásmu otáček, motor dosáhl extrémního výkonu 100 PS na 1 litr objemu. US verze - blok 3,2 l, hlava a sání opět M50 2,5 l, bez laděných svodů. Původní řídící jednotka motoru Bosch, byla nahrazena jednotkou Siemens s 32bitovou technologií. Tato jednotka umí zpracovat 20 milionů operací za sekundu! Jednalo se o nejdokonalejší řídící systém, který kdy byl v sériovém voze namontován. Kvůli ekonomičnosti provozu a snížení emisí byla zavedena nová 6stupňová převodovka Getrag (modifikovaná z M5), posílený diferenciál s jiným stálým převodem, modifikované přední brzdy a silnější přední stabilizátor. Zrychlení z 0 - 100 km/h za 5,6 s, max. rychlosti 250 km/h (el. omezovač, bez cca 280 km/h) je možné dosáhnout na 5. i 6. rychlostní stupeň. Váha coupé / limuzína: 1515 kg /1535 kg. Optické změny: bílé přední blikače a zadní bíločervené lampy. Alu kola s rozměry 7,5 x 17 a 8,5 x 17, pneu 225/45 ZR 17 a 245/40 ZR 17.


 


Sériové provedení M3 3,2 l coupé po modernizaci


 


Sériový motor 3,2 l, 236 kW (321 PS)


Průřez vozem


Sériový motor 3,2 l, 236 kW (321 PS)


Systém DOUBLE VANOS


Křivka točivého momentu


Řídicí jednotka


Inovované brzdy


Kola provedení-limuzína, cabrio, coupé


Motor M3 3,2 l v testcentru BMW

Rok 1995 - limitovaná homologační série (pro závody GT) M3 GT , celkem vyrobeno jen 350 ks, motor 2990 cm3, 217 kW (295 PS) při 7200 ot/min, kompresní poměr 10,8 : 1, váha 1460 kg, zrychlení z 0-100 km/h za 6,2 s , pouze coupé v barvě british racing green, od normální M3 se lišilo i zadním dvojitým křídlem a karbonovým obložením s logy Motorsportu v interiéru a exteriéru. Produkce od 01/95 do 05/95.


M3 GT


Detail vzpěry v motorovém prostoru

Loga na liště předních dveří a na palubní desce před spolujezdcem

Září roku 1996 - u všech variant M3 v návaznosti na mírný facelift řady e36 nové „širší“ přední ledvinky


 Provedení se širšími ledvinkami (zde v černé barvě)
 

Rok 1997 - v tomto roce se poprvé objevila sekvenční automatizovaná převodovka SMG (sequential M getriebe), základem je 6stupňová manuální převodovka se samočinnou elektrohydraulickou spojkou. V tomto roce také skončila výroba varianty M3 limusine. Od 11/95 do 12/97 vyrobeno 3906 ks.


Průřez vozu s SMG převodovkou


Volič převodovky SMG


M3 limusine 1997

Rok 1998 - ukončení výroby velmi oblíbené varianty M3 coupé. Výroba od 10/95 do 10/98, celkem vyrobeno 7556 ks této varianty.




M3 coupé 1998

Rok 1999 - ukončení výroby poslední prodávané varianty - M3 cabrio. Celkem od 10/95 vyrobeno 1254 ks M3 3,2 l cabrio.


 

M3 se stala samozřejmě středem zájmu všech významných, především německých úpravců Hamann, Alpina, AC Schnitzer, Hartge, atd.


 


 


 

M3 s motorem v úpravě Hamann - karbonový airbox, upravená řídící jednotka, sport. výfuk, bez váhy vzduchu cca 350 PS.
 


 


 

Nakonec se ukázalo, že i přes počáteční nedůvěru z řad fanoušků , byla nová M3 nejrychlejší BMW, jaké bylo do té doby vytvořeno. Stala se doslova bombou, dostala spoustu prestižních cen a odstartovala další velké tažení BMW na závodních okruzích. Zákazníci si ji často kupovali jako výkonnější, praktičtější a kvalitativnější alternativu 911, avšak za 2/3 ceny. Druhá generace M3 stala nejúspěšnějším automobilem série „M“. Celkem bylo až do skončení výroby v roce 1999, vyrobeno 71 279 vozů M3 e36 všech provedení včetně 18 500 ks US verzí.


 

Technická data a parametry BMW M3 e36 

Typ vozu

         M3 3,0 L

         M3 3,2 L

     M3 US 3,0    

   M3 US 3,2     

Typ a uspořádání motoru, počet ventilů

         Ř/6  24V

         Ř/6  24V

        Ř/6  24V

      Ř/6  24V

Označení motoru

        S50 B30

         S50 B32

      S50 US B30

   S50 US B32

Obsah motoru      cm3

           2990

           3201

          2990

         3152

Max. výkon         kW

        210 kW   

     (286PS) při 

     7000 ot/min

       236 kW  

     (321PS) při     

     7400 ot/min

        177 kW 

      (240PS) při

      6000 ot/min

     179 kW 

   (243PS) při

  6000 ot/min

Max. točivý moment v Nm

     320 při 3600 

         ot/min

     350 při 3250  

         ot/min

    305 při 4250 

         ot/min

  320 při 3800 

       ot/min

Kompresní poměr

          10,8 : 1

          11,3 :1

          10,5 : 1

       10,5 : 1

Vrtání x zdvih   v mm

      85,8 x 86,0

      86,4 x 91,0

      85,8 x 86,0

    86,4 x 89,6

Průměr ventilů s+v

      34/30,5 mm

     35/30,5 mm

      33/30,5 mm

   33/30,5 mm

Litrový výkon

         95,6 PS

         100 PS

         80,2 PS

        77 PS

Počet sacích klapek

              6

              6

              1

           1

Rozměry      d x š x v                  v mm

  4433 x 1710 x

          1335

  4433 x 1710 x

           1335

  4433 x 1710 x 

          1335

4433 x 1710 x 

        1335

Pohotovostní hmotnost               kg

           1460

           1515

            1443

1588 , 1618 s automatickou převodovkou

Zrychlení 0-100 km/h

            6,2 s

           5,5 s

            6,3 s

         5,8 s

Pevný kilometr

           25,4 s

           24,7 s

            ----

         ----

Celkem vyrobených vozů

       29 383 ks

        12716 ks

        Celkem vyrobeno 18 500 ks

 

M.P.
www.BMWPOWER.cz